Beter denken

22 Juni, 2012 09:29

Wanneer we tijdens het werken langdurig te maken krijgen met negatieve, stressvolle gedachten heeft dit uiteindelijk veel invloed op je lichamelijk en psychisch functioneren.  Sterker nog, negatieve gedachten (doemdenken, met de Van Kooten & De Bie-term)  kunnen je op den duur ziek maken. Vaak hebben we last van het sombere gevoel of de situaties die we uit de weg gaan als gevolg van negatieve gedachten die we erover hebben. Gelukkig hebben we zelf grote invloed op het soort gedachten dat we hebben en kunnen we deze zelfs veranderen: je kunt jezelf somber denken, maar gelukkig werkt het ook andersom.

We hebben er dus veel baat wij als we beter gaan denken. Met positieve gedachten kun je je zelfvertrouwen vergroten en je mentale weerbaarheid verbeteren. Vandaar: Beter Denken: onze nieuwe online module.

Wat houdt Beter Denken nu eigenlijk in? We helpen je om de volgende stappen te zetten:

 

De eerste stap is je bewust worden van de gedachten die je denkt, of ze nu positief of negatief zijn, liefdevol of haatdragend, hoopvol of pessimistisch. Je kunt pas iets veranderen als je er bewust van bent. Wanneer we ons bewust zijn van negatieve gedachten kunnen we ze veranderen.

 

De tweede stap is je denkpatroon wijzigen. Als je niet tevreden bent met de manier waarop je denkt en de gevolgen die deze gedachten hebben op je stemming, functioneren, de omgang met jezelf, anderen en situaties, kun je ze veranderen in meer functionele en realistische gedachten. In het begin zal dit wat onwennig aanvoelen, maar hoe vaker je je nieuwe manier van denken herhaalt, hoe vertrouwder je ermee raakt. Op den duur blijven de oude, ongewenste gedachten uit en treden de nieuwe, gewenste gedachten spontaan op.

 

Dé manier om snel vertrouwd te raken met iets nieuw en het nieuwe een vaste plaats in je leven te geven is visualiseren. Visualisatie is dan ook de derde stap om invloed uit te oefenen op het soort gedachten dat je denkt.

 

De vierde stap is aandacht. Datgene waar je je aandacht op richt vermeerdert zich, of dit nu iets is wat je wil of iets wat je absoluut niet wil. Door je aandacht te verleggen op dat wat goed gaat of waar je tevreden over bent, zal je stemming ook ten positieve veranderen.

 

Meer weten over Beter Denken? Kijk dan ophttp://www.mindimprovement.nl ; eind 2012 gaan we met de pilot-versie van start. In het voorjaar van 2013 zal de module in gebruik worden genomen en is hij ook voor jou beschikbaar!

< De 50-plusser op de arbeidsmarkt. Hoe staat het er anno 2018 voor? Van harte beterschap >