Het verschil tussen werkdruk en werkstress

22 Juli, 2016 00:00

Jaarlijks lopen zo’n anderhalf miljoen Nederlanders rond met burn-out klachten als gevolg van werkstress. Door dit soort verontrustende statistieken heeft het begrip werkstress een zeer negatieve lading gekregen. Daarnaast wordt werkstress vaak in één adem genoemd met werkdruk. Deels terecht natuurlijk, maar niet helemaal als je het ons vraagt! Wij vertellen je graag wat het verschil is tussen werkdruk en werkstress én waarom deze verschijnselen niet altijd negatief hoeven te zijn.

Te veel te doen, te weinig tijd

Wanneer we over werkdruk spreken, gaat het om de druk die je op je werk ervaart. Er is niet meteen sprake van werkdruk wanneer je het druk hebt op je werk. Een te hoge werkdruk ontstaat pas op het moment dat er te veel moet worden gedaan in te weinig tijd. Met als gevolg dat je je werk niet meer op tijd af kunt krijgen of het werk niet goed genoeg kunt uitvoeren.

Van werkdruk naar werkstress

Als je langdurig last hebt van extreme werkdruk, kan er werkstress ontstaan. Werkstress is een reactie op werkdruk en leidt vaak tot gezondheidsklachten. De klachten variëren van oververmoeidheid en slapeloosheid tot hyperventilatie en een verhoogde bloeddruk.

Uiteindelijk kunnen deze klachten zelfs leiden tot een burn-out. Een te hoge werkdruk is echter niet de enige veroorzaker van werkstress. Ook pesterijen, agressieve klanten of te moeilijke werkzaamheden leiden vaak tot werkstress. En wist je dat zelfs een te lage werkdruk tot werkstress kan leiden? Je vervelen of jezelf nutteloos voelen kan namelijk ook ontzettend veel stress opleveren.

Werkdruk en werkstress zijn niet per definitie slecht of negatief.

De positieve kant van werkstress

We zouden Dijk & Van Emmerik niet zijn als we aan dit onderwerp geen positieve draai zouden geven. Werkdruk en werkstress zijn namelijk niet per definitie slecht of negatief. Er bestaat ook zoiets als positieve werkstress. Mentale belasting op je werk kan je namelijk ook extra energie en motivatie geven. Daarnaast veroorzaakt stress een adrenalineboost, waardoor je net dat beetje extra uit jezelf kunt halen om die belangrijke deadline te halen. Pas wanneer je langdurig, negatieve stress ervaart, wordt het een probleem.

Wat is eraan te doen?

Wanneer werkdruk of werkstress problematisch wordt is heel persoonlijk. Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter tegen stress dan anderen: je temperament bepaalt voor een deel hoe je met druk omgaat. En de werkomstandigheden (wel of geen vertrouwen krijgen, collega’s, duidelijkheid van taken e.d.) spelen natuurlijk een even grote rol. Merk je dat de stress op werk je te veel wordt? Dan kun je de volgende dingen doen:

  • Trek tijdig aan de bel bij je leidinggevende, hr-adviseur of werkgever, zodat jullie samen naar een oplossing kunnen zoeken.
  • Praat over de stress die je ervaart met collega’s, vrienden of familie. Dit werkt vaak ontladend.
  • Zorg ervoor dat je regelmatig je batterij oplaadt door activiteiten uit te voeren die je leuk vindt en die daardoor weinig energie kosten. Denk hierbij aan (gepast) sporten, tuineren, yoga of meditatie.

Dijk & Van Emmerik helpt bij werkstress

Het is onze missie mensen en organisaties te helpen het beste uit zichzelf te halen. We bieden daarom verschillende diensten aan om ongezonde werkstress te voorkomen, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat mensen (weer) helemaal op hun plek zitten op het werk. Of door organisaties te adviseren bij het creëren van een optimale werkdruk voor hun medewerkers. Maar we springen ook bij als er al sprake is van ongezonde werkstress, zoals met psychologische begeleiding, re-integratie en gerichte coaching en training op het gebied van teamleiding, vitaliteit en assertiviteit.

Bel met Flores, Esmee of Casper via 020 609 77 00 en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

< De 50-plusser op de arbeidsmarkt. Hoe staat het er anno 2018 voor? Waardevol leven >