Nieuw werk vinden? Vergoot je zichtbaarheid op LinkedIn

12 Oktober, 2020 12:01

LinkedIn heeft bijna 5 miljoen leden in Nederland, waarvan ruim een half miljoen dit sociale medium dagelijks gebruikt. Zoek je een nieuwe baan of ben je als zzp’er of kleine ondernemer op zoek naar nieuwe opdrachtgevers? Dan is een goed LinkedIn-profiel onmisbaar. Maar met alleen een profiel aanmaken ben je er nog niet. Want hoe zorg je ervoor dat je ook echt zichtbaar wordt voor potentiële klanten of werkgevers?

We zien het keer op keer in onze loopbaantrajecten. Mensen die een goed netwerk weten op te bouwen en zichzelf online helder weten te presenteren hebben een flinke voorsprong bij het vinden van werk. Hun netwerk tipt ze vliegensvlug bij passende vacatures, stelt hen voor aan interessante partijen of ze worden via LinkedIn zelfs direct benaderd door een recruiter of opdrachtgever. Reden te meer om je aanwezigheid op ’s lands grootste online zakelijke netwerk slim aan te pakken.

Hoe actiever je bent, hoe zichtbaarder je wordt

Op LinkedIn geldt dat hoe actiever je bent, hoe zichtbaarder je wordt. De algoritmes zijn namelijk ingesteld om regelmatige gebruikers te belonen met meer zichtbaarheid. Het is dus belangrijk om dagelijks actief te zijn op dit platform en om regelmatig waardevolle content te delen, zoals berichten, reacties en artikelen. Met de handige checklist onderaan dit artikel houd je je LinkedIn-profiel eenvoudig actief en up-to-date.

Tip: op LinkedIn kun je hashtags toevoegen aan je (bedrijfs)profiel. Op deze manier blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen die in jouw branche spelen. Deze komen dan namelijk automatisch in je hashtag feed en in je meldingen terecht. Ook kun je via deze weg de interactie aangaan met anderen.

Wat is waardevolle content?

Een goed LinkedIn-bericht kan ontzettend veel aandacht genereren. We geven je een aantal tips om jouw bericht zo zichtbaar mogelijk te maken.

  1. Gebruik beeld: voeg een relevante foto of video toe aan je bericht. Visuele content wordt veel vaker bekeken én gedeeld dan tekstuele content. De datamanager van LinkedIn zelf geeft in haar bericht hieronder het goede voorbeeld
  2. Schrijf een lang bericht: zorg ervoor dat je bericht lang is en dat je eerste twee regels echt pakkend zijn. Mensen zullen klikken op meer weergeven, dat gebeurt vanaf drie regels, waardoor het algoritme jouw bericht steeds vaker toont.
  3. Plaats links in de reacties: LinkedIn houdt niet van berichten met externe links en probeert gebruikers zoveel mogelijk op het platform te houden. Plaats externe links daarom in de reacties en niet in je bericht zelf.
  4. Creëer interactie: Hoe meer reacties je bericht oplevert, hoe vaker het getoond zal worden aan andere gebruikers. Stel daarom vragen in je post, zodat lezers niet alleen liken maar ook reageren.
  5. Ondernemer of freelancer? Adverteer: net als op andere social media is het ook op LinkedIn mogelijk om te adverteren. Een groot voordeel is dat je heel gericht kunt targeten, waardoor je jouw boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep kunt laten zien.

Statistieken analyseren

Wanneer je een bericht hebt geplaatst, wil je natuurlijk weten wat het effect is geweest. Duik daarom regelmatig in de statistieken van je LinkedIn-pagina. Zo krijg je inzicht in welke berichten het meeste bereik hebben en welke de meeste likes of reacties krijgen. Houd de statistieken in de gaten en pas je berichten hierop aan. Zo leer je goed wat jouw doelgroep en branche interessant vindt, waar je je voordeel mee kunt doen bij het solliciteren of acquireren.

Tip: Onlangs introduceerde LinkedIn de hashtag #opentowork. Wanneer je deze # gebruikt, krijg je een groene rand om je profielfoto, zodat potentiële werkgevers kunnen zien dat je beschikbaar bent.

Kwestie van bijhouden: LinkedIn checklist

Zichtbaar blijven op LinkedIn, hoe doe je dat? Net zoals in het ‘offline leven’ geld ook voor je onlinenetwerk: het opbouwen van relaties is een kwestie van consequent investeren. Wat overigens ook ontzettend leuk kan zijn! Bekijk hieronder de checklist van PRminded om je op weg te helpen:

Elke dag (20 minuten)

  • Scrol door je tijdlijn en reageer op 1 of 2 berichten.
  • Tag mensen uit je netwerk als je iets relevants voor ze ziet.
  • Verstuur felicitaties via een persoonlijk bericht.
  • Bewaar artikelen die je later wilt lezen (dit doe je door op de drie puntjes bovenaan het bericht te klikken en dan op ‘save for later’).
  • Bekijk wie je profiel hebben bekeken en nodig relevante mensen met een persoonlijk bericht uit om te ‘linken’.

Elke week (2-4 uur)

  • Creëer en deel 1 tot 3 waardevolle berichten.
  • Monitor je activiteiten en leg je resultaten vast.

Elke maand (2 uur)

  • Check je resultaten van de afgelopen maand; welke acties wil je op basis hiervan ondernemen? Wat ga je anders doen?
  • Bekijk je contentkalender voor de komende maand en pas indien nodig aan.
  • Controleer of het (nieuwe) profielonderdeel Uitgelicht nog up-to-date is.

Ieder kwartaal (3 uur)

  • Maak een contentkalender voor de komende 3 maanden
  • Bekijk je LinkedIn-profiel:
    • Zijn er mensen die je om een aanbeveling kunt vragen?
    • Zijn je Info-tekst, titel en huidige werkervaring nog actueel?
    • Heb je aan projecten gewerkt die je kunt toevoegen?
    • Zijn er andere profielonderdelen die om een update vragen?

Samen aan de slag

Vind je het prettig om een keer met een van onze loopbaancoaches een plan te maken voor het uitbreiden van je (online) netwerk of te kijken naar je profilering naar werkgevers toe? Of heb je een andere loopbaanvraag? Onze adviseurs helpen je graag verder. Bel 020 - 607 99 00 of mail naar receptie@dijkenvanemmerik.nl.

< Arbeidsmarktdiscriminatie is zó 2020. Daarom: de beste interventies in werving & selectie Belangrijk bericht dienstverlening Dijk & Van Emmerik >