Tips voor flexwerkers: hoe houd je het leuk?

5 Maart, 2018 14:05

Op 19 februari werkte Flores mee aan een item over flexwerken van het BNR-radioprogramma Ask me anything. Op dit moment werkt maar liefst 35 procent van de Nederlandse arbeidsbevolking op flexbasis. Wat zijn de voor- en nadelen? En wat kun je doen als het flexwerken je zwaar valt? 

Flexwerken in cijfers

Onder de term flexwerkers vallen alle werknemers met een flexibele arbeidsrelatie en zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Daar zijn er nu totaal 3 miljoen van, blijkt uit nieuwe cijfers van TNO en het CBS. Dat is 35 procent van alle werkenden. In 2003 was dit nog maar 22 procent.

Wat zijn de voor- en nadelen van werken op flexbasis?

PLUS Voordeel is dat je, als je gewild bent en opdrachtgevers voor het uitkiezen hebt, in korte tijd veel geld kunt verdienen. Verder ben je vaak veel vrijer om je eigen tijd in te delen. In dat geval is je ergste probleem keuzestress.
MIN Flexwerken is nadelig als je weinig bestaanszekerheid hebt. Als je slecht betaalde opdrachten of banen zonder vooruitzicht moet accepteren. In het radioprogramma ging het sterk om de economische impact en over de ongelijkheid tussen flexwerkers en niet-flexwerkers. Zo volgen flexwerkers minder opleidingen naast hun werk dan vaste krachten, waardoor het voor hen ook lastig is om hun vooruitzichten te verbeteren.

De politiek komt in beweging

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid heeft een dik rapport over de negatieve gevolgen van flexwerk geschreven met een aantal aanbevelingen voor de politiek. Het zal echter nog wel even duren voordat die aanbevelingen beleid worden. Daarom in de tussentijd drie tips voor de flexwerker met weinig inkomen en flinke onzekerheden in zijn leven. Wat kun je doen om je situatie te verbeteren?

1. Maak jezelf gewilder door een opleiding te volgen

Kijk daarbij naar kansrijke beroepen en zoek naar opleidingsmogelijkheden. Juist bij deze beroepen is er vaak een leer-werktraject mogelijk en biedt het UWV ook ondersteuning.

2. Bespaar op je uitgaven

Natuurlijk gemakkelijk gezegd, maar feit blijft dat je in Nederland in principe niet onder het bestaansminimum van de bijstand kunt komen. Neem waar mogelijk de financiële touwtjes in handen en zoek naar de ruimte in je budget. Baseer je uitgaves op een minimum inkomen. En maak er een sport van. Een paar suggesties:

  • Loop je vaste lasten eens na: kun je bijvoorbeeld overstappen op een goedkopere energieleverancier, zorgverzekeraar, autoverzekering en/of internet- en telefoonprovider? Bekijk verder je lopende abonnementen: maak je overal nog wel gebruik van? Het leuke is dat als je overstapt, de huidige aanbieders vaak met een nóg voordeliger tegenvoorstel komen.
  • Maak gebruik van je netwerk. Als flexwerker of zzp’er ben je vaak heel goed in het onderhouden van contacten. Heeft die fijne vaste kapster in de salon niet ook een eigen zaak met iets lagere prijzen? Kun je je dienst ruilen voor iets wat je nodig hebt? Veel zelfstandigen geven elkaar workshops in hun vakgebied of leveren ruildiensten ‘met gesloten portemonnee’. Zo doe je nieuwe vaardigheden op zonder dat het iets hoeft te kosten (behalve tijd). Ook op het internet worden veel gratis webinars en workshops aangeboden op allerlei gebieden.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief of app van je favoriete supermarkten en winkels. Als je het slim speelt, hoef je vrijwel nooit de volle prijs te betalen. Winkel in de uitverkoop of bezoek eens een hippe (online)tweedehandswinkel als je kleding of iets voor in huis nodig hebt.
  • Informeer naar de voorzieningen bij je gemeente. Veel gemeenten hebben een pasje voor inwoners met een lager inkomen, waarmee je korting krijgt op onder meer sport- en bibliotheekabonnementen, op cursussen en bij culturele instellingen.

3. Leef gezond

Ook weer gemakkelijker gezegd dan gedaan. Uit onderzoek blijkt toch dat mensen met lage inkomens er ook een ongezonder leefpatroon op nahouden dan mensen met hogere inkomens. Hoe kun je met een kleine beurs toch werken aan je leefstijl? Een aantal tips:

  • Abonneer je op de eerdergenoemde nieuwsbrieven en pasjes bij de supermarkten, ook gezonde producten zijn regelmatig in de aanbieding.
  • Ga liefst meerdere keren per week de natuur in voor een fietstocht of wandeling: gratis en goed voor lichaam en geest.
  • Koop slim in: kijk voor groenten ook eens op de markt, bij de Marokkaanse of Turkse supermarkt of bij de Lidl.
  • Zorg voor voldoende slaap en rust. Dit is misschien wel de lastigste tip voor een flexwerker die werk aanpakt wanneer hij/zij kan en onregelmatige werktijden heeft. Er is natuurlijk niets mis met af en toe een sprintje trekken en langer doorwerken, maar zorg dat je daarna ruimte inplant om bij te komen.
< De 50-plusser op de arbeidsmarkt. Hoe staat het er anno 2018 voor? Goede voornemens op de werkvloer >