Nieuw werk vinden? Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn


LinkedIn heeft bijna vijf miljoen leden in Nederland, waarvan ruim een half miljoen dit sociale medium dagelijks gebruikt. Zoek je een nieuwe baan of ben je als zzp’er of kleine ondernemer op zoek naar nieuwe opdrachtgevers? Dan is een goed LinkedIn-profiel onmisbaar. Maar met alleen een profiel aanmaken ben je er nog niet. Want hoe zorg je ervoor dat je ook echt zichtbaar wordt voor potentiële klanten of werkgevers? – door Judith van Oudheusden

Datum

Leestijd

6 min

Type

Artikel

Een flinke voorsprong


We zien het keer op keer in onze loopbaantrajecten. Mensen die een goed netwerk weten op te bouwen en zichzelf online helder weten te presenteren hebben een flinke voorsprong bij het vinden van werk. Hun netwerk tipt ze vliegensvlug bij passende vacatures, stelt hen voor aan interessante partijen of ze worden via LinkedIn zelfs direct benaderd door een recruiter of opdrachtgever. Reden te meer om je aanwezigheid op ’s lands grootste online zakelijke netwerk slim aan te pakken.

Hoe actiever je bent, hoe zichtbaarder je wordt


Op LinkedIn geldt tot op zeker hoogte dat hoe actiever je bent, hoe zichtbaarder je wordt. De algoritmes zijn namelijk ingesteld om regelmatige gebruikers te belonen met meer zichtbaarheid. Het is dus belangrijk om dagelijks actief te zijn op dit platform en om regelmatig waardevolle berichten, reacties en artikelen te schrijven en te delen. Met de handige checklist onderaan dit artikel houd je je LinkedIn-profiel eenvoudig actief en up-to-date.

# Hashtagtip 1


op LinkedIn kun je hashtags toevoegen aan de samenvatting in je persoonlijke profiel of aan de ‘Over ons’-sectie van je bedrijfsprofiel. Op deze manier wordt je profiel sneller gevonden door mensen die zoeken op een bepaalde hashtag en vervolgens ‘personen’ of ‘organisaties’ kiezen.

Team Dijk & Van Emmerik Amsterdam

Wat werkt op LinkedIn?


Een goed LinkedIn-bericht kan ontzettend veel aandacht genereren. We geven je een aantal tips om jouw bericht zo zichtbaar mogelijk te maken.

1 Verdiep je in je doelgroep

Aan wat voor tips, vermaak en informatie hebben de werkgevers, opdrachtgevers of afdelingen in je branche behoefte? Wat voor bericht of artikel zou hen verrassen? Maak de beste berichten, carrousels of artikelen die je kunt maken met je doelgroep in het achterhoofd.

2 Het type bericht maakt uit

Naast met je toekomstige werk- of opdrachtgever is het verstandig om ook rekening te houden met de nukken van het LinkedIn-algoritme. Zie de onderstaande tabel voor de soorten berichten met het meeste en minste algoritme-bereik (peildatum oktober 2022).

3 Let op de lengte van berichten en artikelen

Een bericht tussen de 1200 en 1600 tekens bereik je het meest (oktober 2022). Voor artikelen die je plaatst via de optie ‘write article’ (ook wel LinkedIn Pulse) geldt 1900-2000 woorden als ideale lengte.

4 Plaats links in de reacties

LinkedIn houdt niet van berichten met externe links (het algoritme toont deze berichten de helft minder dan reguliere posts). Het probeert gebruikers zoveel mogelijk op het platform te houden. Plaats externe links daarom in de reacties en niet in je bericht zelf. Maar let op: wacht daar echter wel een uur mee, want anders wordt je bericht ook weer twintig procent minder gezien. Ja, het algoritme is streng.

5 Creëer interactie

Hoe meer reacties je bericht oplevert, hoe vaker het getoond zal worden aan andere gebruikers. Stel daarom vragen in je post, zodat lezers niet alleen liken maar ook reageren. Beantwoord je ten minste drie reacties van je netwerk in het eerste uur na het plaatsen van je bericht? Dan word je beloond met twintig procent meer zichtbaarheid.

6 Post selfies

LinkedIn is een sociaal medium; mensen zien jou graag zelf terug en het algoritme ook! Berichten met een foto van jezelf erbij leveren gemiddeld drie keer zoveel respons op van je connecties en tot tweeënhalf keer meer bereik. De CEO van LinkedIn gaf een aantal jaar terug al het goede voorbeeld (zie foto hieronder).

7 Houd rekening met ideale tijden

De beste momenten om je berichten op LinkedIn te posten zijn maandag t/m donderdag om 10 uur en vrijdag t/m zondag om 13 uur. Post niet binnen achttien uur na je post een nieuw bericht (want: min vijftien procent bereik) en wacht even tien minuten met het eventuele aanpassen van je bericht (dat kost je namelijk tien tot veertig procent bereik).

8 Ondernemer of freelancer? Adverteer!

Net als op andere social media is het ook op LinkedIn mogelijk om te adverteren. Een groot voordeel is dat je zo heel gericht kunt targeten, waardoor je jouw boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep kunt laten zien.

Statistieken analyseren


Wanneer je een bericht of artikel hebt geplaatst, wil je natuurlijk weten wat het effect is geweest. Duik daarom regelmatig in de statistieken van je LinkedIn-pagina. Zo krijg je inzicht in welke berichten het meeste bereik hebben en welke de meeste likes of reacties krijgen. Houd de statistieken in de gaten en pas je berichten hierop aan. Zo leer je goed wat jouw doelgroep en branche interessant vindt, waar je je voordeel mee kunt doen bij het solliciteren of acquireren.

# Hashtagtip 2: open to work


De hashtag #opentowork heeft een extra effect op LinkedIn. Wanneer je deze gebruikt, krijg je een groene rand om je profielfoto, zodat potentiële werkgevers direct kunnen zien dat je beschikbaar bent.

Team Dijk & Van Emmerik Amsterdam

Kwestie van bijhouden: LinkedIn checklist


Zichtbaar blijven op LinkedIn, hoe doe je dat? Net zoals in het ‘offline leven’ geld ook voor je onlinenetwerk: het opbouwen van relaties is een kwestie van consequent investeren. Wat overigens ook ontzettend leuk kan zijn! Bekijk hieronder de checklist gebaseerd op het uitstekende exemplaar van PRminded om je op weg te helpen:

 

Elke dag (20 minuten)

  • Scrol door je tijdlijn en reageer op één of twee berichten.
  • Tag mensen uit je netwerk als je iets relevants voor ze ziet.
  • Verstuur felicitaties via een persoonlijk bericht.
  • Bewaar artikelen die je later wilt lezen (dit doe je door op de drie puntjes bovenaan het bericht te klikken en dan op ‘save for later’).
  • Heb je een Premium account? Bekijk dan wie je profiel hebben bekeken en nodig relevante mensen met een persoonlijk bericht uit om te ‘linken’.

 

Elke week (2-4 uur)

  • Creëer en deel één tot drie waardevolle berichten of een artikel.
  • Monitor je activiteiten en leg je resultaten vast.

 

Elke maand (2 uur)

  • Check je resultaten van de afgelopen maand; welke acties wil je op basis hiervan ondernemen? Wat ga je anders doen?
  • Pas je ideeën voor de komende maand indien nodig aan.
  • Controleer of het profielonderdeel Uitgelicht of ‘Featured’ nog up-to-date is. Nog geen ‘Uitgelicht’ of ‘Featured’ sectie? Ga bovenaan je profielpagina naar Add profile section > Recommended > Add featured.

 

Ieder kwartaal (3 uur)

  • Maak een kalender met plannen voor berichten voor de komende maand, 2 of 3 maanden (ofwel een contentkalender).
  • Bekijk je LinkedIn-profiel: Zijn er mensen die je om een aanbeveling kunt vragen? Zijn je Info-tekst, titel en huidige werkervaring nog actueel? Heb je aan projecten gewerkt die je kunt toevoegen? Zijn er andere profielonderdelen die om een update vragen?

Samen aan de slag


Vind je het prettig om een keer met een van onze loopbaancoaches een plan te maken voor het uitbreiden van je (online) netwerk of te kijken naar je profilering naar werkgevers toe? Of heb je een andere loopbaanvraag? Onze adviseurs helpen je graag verder.

Bronnen


Blom, Richard van der, Annual Linkedin algorithm report 2022.

Browne, Sam, Learn the Secrets of the Linkedin Algorithm, carrousel gepost op LinkedIn, november 2022.

Voort, Anneke van der, LinkedIn Routine Checklist, PRMinded, 2020.

Judith van Oudheusden Redacteur en communicatieadviseur