Het Pygmalion-effect is een theorie die beschrijft hoe iemand gaat handelen of zich gaat gedragen door iemands verwachtingen; waar of niet waar. Het effect komt overeen met de selffulfilling prophecy. Het hoeft daarbij niet eens zo te zijn dat je jouw verwachtingen uitspreekt: indirecte communicatie als lichaamstaal, woordkeuze en iemands werkplek kunnen dit effect al geven.
Als leidinggevende denk je bijvoorbeeld dat één van jouw medewerkers kan groeien in een managementfunctie en je hebt hoge verwachtingen. Vervolgens geef jij deze medewerker nieuwe en uitdagende taken. Daarbij begeleid en bemoedig je de medewerker met positieve feedback. De betreffende medewerker gaat hierdoor ook het eigen zelfbeeld aanpassen en waarschijnlijk positiever naar zichzelf kijken. En dan… dikke kans dat jouw verwachtingen waarheid worden. Maar let op! Want het tegenovergestelde kan ook gebeuren wanneer jij iemand ‘laag hebt zitten’.
Ons advies: gebruik de mooie kant van dit effect! Wees je bewust van de invloed die je kunt hebben op iemands prestaties en hoe je het Pymaglion-effect kunt gebruiken om medewerkers te laten groeien.
It’s not what you look at that matters, it’s what you see.
- Henry David Thoreau
Meer lezen? Hier vind je een interessant onderzoek van R. Rosenthal en L. Jacobsen (1968) over dit effect in onderwijssituaties. Of lees het artikel Het Pygmalion effect: Wat een Griekse mythe ons kan leren over vooroordelen van Lennart Nordin.