Naast het werven van nieuw personeel is in een krappe arbeidsmarkt het behoud van huidig personeel ontzettend belangrijk. Vertrekken er medewerkers? Een exitgesprek kan veel duidelijkheid bieden over waarom zij vertrekken. In zo’n gesprek komt naar voren waar medewerkers tegenaan liepen in hun werk en wat volgens hen beter kan in de organisatie.
Het exitgesprek is een goede thermometer, maar beter is nog om regelmatig na te gaan wat de zittende medewerkers missen of nodig hebben om met plezier naar het werk te blijven gaan. Vraag medewerkers om verbeterpunten en wat voor hen redenen zouden zijn om van baan te wisselen – en doe dit structureel. Let er daarbij wel op dat medewerkers vrij kunnen spreken: dat ze zich veilig genoeg voelen en weten dat ze niet afgerekend zullen worden op hun antwoorden. Ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan een goed beeld geven.
Op basis van de inzichten die je zo verzamelt kan de organisatie gerichte interventies inzetten om personeelsverloop te gaan. Denk aan betere ontwikkelmogelijkheden, medewerkers meer invloed geven op hun takenpakket of coaching (zie ook tips 2 en 3).