Kennisbank solliciteren | Je cv: de tips


Aan het schrijven van een goed cv gaat een heel essentiële vraag vooraf: wie ben ik? Wat zijn mijn talenten, wat kan ik goed? Cv staat niet voor niets voor ‘curriculum vitae’ wat ‘levensloop’ betekent. Het antwoord op dit soort vragen vormt de leidraad bij stap twee op weg naar een goed cv: maak van jezelf een sterk merk.

Datum

Leestijd

4 min

Type

Artikel

Je talenten en persoonlijkheid


Om jezelf en je talenten te ontrafelen, bestaan er verschillende hulpmiddelen. Zoals online en offline tests waarmee je jezelf op een gestructureerde manier kunt analyseren. Voorbeelden zijn de persoonlijke SWOT-analyse, beroepskeuzetests, competentietests, groepsroltests en werkwaardentests.

Format en invulling van je cv


Als je eenmaal weet waar je kracht ligt, is het de kunst dit op een aantrekkelijke manier te verwoorden in je cv. Beschrijf je talenten op een pakkende manier en zorg dat je cv een professionele en verzorgde uitstraling heeft. Je kunt kiezen voor verschillende formats. Heb je daar inspiratie voor nodig? Kijk dan eerst even rond op internet (al raden we je aan niet te veel tijd te besteden aan voorbereiding maar snel écht aan de slag te gaan). Op Lifebrander.nl, een site over cv’s of op Pinterest bijvoorbeeld. Op Creative market kun je voor een klein bedrag een mooi Word- of Indesign-template aankopen gemaakt door een grafisch ontwerper. Neem bij het vullen van je cv de eisen die de vacature stelt als uitgangspunt en kijk per eis welke informatie je wilt vermelden in je cv. Denk in resultaten: wat heb je bereikt in je opleiding en werk?

Bloggen: presenteer jezelf


Jezelf verder profileren op je eigen vakgebied kun je doen door te bloggen. Dat houdt in dat je artikelen gaat schrijven over onderwerpen die met jouw specialiteiten te maken hebben, voor een eigen blog of voor dat van een ander. Zo word je expert op een bepaald vlak en laat je dat zien aan de buitenwereld. Er zijn verschillende plekken waar je jouw artikelen kunt plaatsen:

  • LinkedIn Pulse: LinkedIn biedt naast het plaatsen van berichten, events of het plaatsen van foto’s of video’s de optie ‘schrijf een artikel’. Omdat LinkedIn graag ook een kennisplatform wil zijn, krijgen deze artikelen voorrang in het algoritme en ontvangen jouw contacten en volgers een notificatie als je een nieuw artikel plaatst. Zo worden je artikelen goed gezien én kun je ze direct bovenaan je LinkedIn-profiel koppelen. Dit doe je door een ‘Featured’ sectie aan te maken.
  • Vakwebsites: veel sectoren hebben sites waarvoor professionals/experts artikelen kunnen inzenden. In marketingcommunicatie is dat bijvoorbeeld Frankwatching en op het gebied van psychologie is Psychology Today hier een bekend voorbeeld van. Voordeel is dat je op dit soort websites veel vakgenoten zult treffen en dat de bekendheid van de site in je branche je artikelen autoriteit kunnen geven.
  • Een eigen blog opzetten. Helemaal enthousiast over het bloggen of heb je online en vormgevings-vaardigheden die je graag wilt laten zien of ontwikkelen? Dan kun je ook zelf een blog opzetten voor je artikelen. Je hebt daarvoor sites die echt bedoeld zijn voor blogs, zoals Blogger en platformen waarmee je een volledige website kunt bouwen met verschillende opties en templates die geschikt zijn voor blogs. Voorbeelden in die laatste categorie zijn JouwWeb, Squarespace, WordPress.com en Wix. Weinig of geen budget? In dit artikel van Superblogger.nl (what’s in a name) vind je de beste gratis platformen voor blogs met hun voor- en nadelen.

In je cv en op je LinkedIn-profiel verwijs je uiteraard naar je publicaties.

Elevator pitch


Natuurlijk is het – los van je cv – ook belangrijk om je eigen sterke merk in real life te kunnen presenteren. Een elevator pitch helpt je om dat kort en krachtig te doen. Dat is een bondig praatje waarin je in een paar zinnen vertelt wie je bent en wat je doet. Oefen het thuis voor de spiegel en bij vrienden en familie. Een handig hulpmiddel bij het maken van jouw pitch, vind je op de site lancelots.nl. Trouwens: je elevator pitch moet ook zéker een plek krijgen in je cv. Liefst bovenaan, zodat de lezer direct de juiste indruk van je krijgt.

Wij helpen je graag met je cv


Twijfel je over de opzet van je curriculum vitae, heb je een sparringpartner nodig? Neem gerust contact met ons op of stuur een e-mail.

Team Dijk & Van Emmerik Psychologen, coaches & officemanagement