Nadeel van zo’n verwachting gebaseerd op onzekerheden of ervaringen van anderen is dat mensen aan hun assessment beginnen met sceptische gedachten en (over)spanning die hun prestaties onnodig negatief beïnvloeden. Assessments en assessmentbureaus verschillen natuurlijk, maar er zijn ook overeenkomsten waarmee elke deelnemer aan een assessment te maken krijgt. Als basis voor een reële verwachting is dit belangrijk:
- Doel De bedoeling van een goed assessment is om jou te leren kennen. We horen het je denken: ‘Maar zo’n dag is een momentopname!’ Dat is zeker waar. En toch blijkt dat selecties op basis van een assessment gemiddeld twee keer zo succesvol zijn dan op basis van alleen een gewoon sollicitatiegesprek. Een schrale troost als je niet wordt aangenomen is dus dat die functie waarschijnlijk ook echt geen goede match is met jouw capaciteiten, talenten en karakter.
- Onpartijdig Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat een goede assessor (beoordelaar/ adviseur) onpartijdig is. Het maakt diegene niet uit of jij het wordt. Je ziet een hem/haar misschien als tegenspeler, maar vijanden heb je niet tijdens zo’n dag. Ook de acteurs in de rollenspellen zijn erop uit om jou te laten zien wie je bent en wat je kunt.
- Spanning Natuurlijk brengt een assessment spanningen met zich mee. Je bevindt je nu eenmaal in een situatie waarin jou de maat wordt genomen en daarover lees je bevindingen terug in een rapport. Met die situatie heb je het te doen. Trek er niet mentaal en emotioneel tegen ten strijde, daardoor verkramp je alleen maar.