Verleid je toekomstige werkgever: 8 tips uit de gedragspsychologie


Ooit gehoord van gedragspsychologie en ‘behavioural design’? Gedragspsychologie is de wetenschap van menselijke besluitvorming en invloed. Als je weet hoe het brein werkt en hoe mensen beslissingen nemen, dan kun je deze beïnvloeden (behavioural design). En daarmee jezelf en anderen helpen om betere keuzes te maken. Wij vonden onlangs een mooi artikel over hoe deze principes zijn toe te passen bij het solliciteren. Kennis die we jullie niet willen onthouden.

Datum

Leestijd

3 min

Type

Artikel

‘Applicatie overload’


Het betreffende blogartikel is geschreven door Tom de Bruyne, medeoprichter van SUE Amsterdam. SUE is een marketingbureau dat gedragspsychologie inzet om voor klanten ‘betere proposities, campagnes, producten, customer journeys en conversies te creëren’. Het bureau ontvangt ongeveer vijf sollicitaties voor banen en stages per dag. Veel dus. SUE stuurt om deze reden iedere sollicitant een antwoord met tips, om hem of haar te helpen voorbij deze eerste horde van ‘applicatie overload’ te komen. Het idee erachter is dat iemand die bij SUE wil werken – een bureau dat gespecialiseerd is in gedragsontwerp – op zijn minst moet bewijzen dat hij of zij in staat is om een ander over te halen, te verleiden, te overtuigen en te bekeren.

Een goede eerste indruk


De Bruyne omschrijft acht manieren om je te onderscheiden van de concurrentie en andere sollicitanten te slim af te zijn:

  • Indien mogelijk: laat je introduceren door een gerespecteerd iemand, bij voorkeur iemand die we kennen (Autoriteit is een gemakkelijke shortcut voor ons);
  • Wees origineel als je solliciteert, maar doe alsjeblieft niets flauws, zoals ons een pizza sturen of billboards met jezelf voor ons kantoor plaatsen (en vraag nooit, nóóit om een koffie-date).
  • Kijk goed naar het bureau waarbij je solliciteert; probeer te vertellen wat je leuk vindt aan ons en waarom jij de enige mogelijke match bent. Vertel ons hoe je de ontbrekende schakel voor SUE zou kunnen zijn. Gedragsontwerp heeft alles te maken met leren van buiten naar binnen te denken in plaats van van binnen naar buiten. Gebruik die vaardigheid en pas deze toe in je sollicitatiebrief.
  • Daarom: bestudeer de mensen aan wie je je brief stuurt. Het is niet zo moeilijk om de medewerkers of oprichters van een bureau op Twitter, LinkedIn en Google te vinden. Probeer uit te zoeken waar we over schrijven, wat ons fascineert en meng je in dat gesprek.
  • Er is een interessant psychologisch principe genaamd ‘signaleringskosten’. Hoe meer moeite je doet om je communicatie vorm te geven, des te waardevoller deze wordt. De signaleringskosten van eenzelfde e-mail die je naar tien organisaties stuurt is laag. De signaleringskosten van een handgeschreven liefdesbrief zijn hoog. Hoge signaleringskosten zijn awesome.
  • Onderscheidendheid is ook een heel belangrijke shortcut. Waardoor val jij op? Na het lezen van je brief, zouden we je kunnen omschrijven als ‘de man/vrouw die …’. Je hoeft geen indrukwekkend cv te hebben om ten minste één ding te hebben dat je een beetje interessant maakt.
  • Gedrag liegt nooit. We hebben mensen gezien die zichzelf geweldig konden presenteren, maar die later toch onvoldoende bleken te kunnen. Daarom zijn we altijd nieuwsgierig naar gedrag uit het verleden: heb je in het verleden moedig gedrag vertoond? Heb je bewijs dat je echt de daad bij het woord kunt voegen? Nogmaals: dit beperkt zich niet tot werkervaring. Je kunt geweldig of interessant zijn omdat je uitzonderlijke dingen hebt gedaan in je persoonlijke leven.
  • En vooral: je eerste taak is aardig gevonden worden. Dat is zelfs belangrijker dan bekend zijn. Je moet onze nieuwsgierigheid wekken.

Professioneel flirten


De Bruyne vergelijkt een sollicitatie met professioneel flirten. Het kan wat meer moeite kosten om van Bewustzijn naar Interesse naar Verlangen en Actie te gaan. Dit geldt in het bijzonder als je wilt werken als ‘overtuigingsprofessional’, maar ook zeker voor sollicitanten in andere branches. Volg deze tips en help je toekomstige werkgever de juiste keuze te maken.

Extra voorbereid je sollicitaties in


Meer weten over solliciteren, onze sollicitatiebegeleiding en -coaching? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.

* Dit artikel kwam mede tot stand dankzij een tip van Thera Kosian.

Team Dijk & Van Emmerik Psychologen, coaches & officemanagement