Dijk & Van Emmerik bestaat 25 jaar!


Wie jarig is trakteert, daarom geven we 25 dagen lang 25% korting.

Bekijk de actievoorwaarden!

Weblog

Stop met uitstellen! De psychologie achter een effectieve to-do-lijst.

Je herkent het vast: je maakt ’s ochtends een to-do-lijst, maar aan het einde van de dag staan er nog allemaal taken op die je niet hebt afgerond. En morgen? Zelfde verhaal. Misschien heb je op dit moment zelfs wel een fraaie lijst voor je neus liggen met taken waarvan je wéét dat je er niet aan gaat beginnen. Gelukkig kan het ook anders. We leggen uit hoe je een to-do-lijst maakt die wél effectief is en vertellen je welke psychologie daarachter schuilgaat.

Grootse plannen voor het nieuwe decennium?

Zo breng je medewerkers van goed naar goud

‘Onze medewerkers, teams en organisatie naar een volgend niveau brengen’. Het is een brede ambitie die we als HR-adviesbureau zo aan het begin van 2020 opvallend vaak horen – in allerlei bewoordingen. Maar ja, waar begin je? In dit artikel alvast een paar mooie suggesties vanuit de psychologie en vanaf het (top)sportveld. 

Pats! De zweep erover!

Onze (externe) communicatieadviseur Judith liep in mei 2018 een zware hersenschudding (PCS) op, waarna ze deels bij ons re-integreerde. Ze schreef een gastblog over haar grootste eyeopener: dat gek genoeg juist discipline leidt tot meer werkgeluk.

Dijk & Van Emmerik op lijst van beste zakelijke dienstverleners van Nederland

Vandaag werd bekend dat we in de top 5 staan van de MT1000-lijst in de categorie ‘HR-assessment & recruitment runner up’, samen met onze concullega’s LTP en GITP! We zijn blij met de behaalde plaats; de MT1000 is het grootste onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners onder zakelijke beslissers in Nederland. Het wordt uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam*.

Een warm welkom – de magie van goede onboarding
‘Ga je maar even inlezen, neem deze computer maar, je eigen laptop moet nog worden geïnstalleerd.’ En daar zit je dan, als nieuwe ster van het bedrijf. De gesprekken waren erg leuk maar waar zijn al die leuke collega’s gebleven? Je kijkt even rond in de kantoortuin, iedereen is druk aan het bellen of verdiept in de computer. Nou ja, dan maar gewoon lezen. Kan ik er een kopje koffie bij halen? Je kijkt nog even rond.
Altijd maar voor anderen aan het zorgen? Zo blijft je motor draaien.

In de zorg, het onderwijs en sectoren als de horeca wordt heel hard gewerkt. Personeelstekorten zijn je als medewerker in een van deze sectoren vast niet vreemd, zeker niet in de krappe arbeidsmarkt van de afgelopen jaren. In de zorg en het onderwijs komen daar nog flinke administratieve verplichtingen bovenop. Wij zien dat medewerkers – ja jij! – daardoor niet altijd de tijd nemen om goed voor zichzelf te zorgen. Herkenbaar? Geef jezelf dan een snelle zelfzorg-APK met de tips van onze vitaliteitscoaches.

3 redenen om teamcoaching nú op je agenda te zetten

Als werkgever of teamleider wil je dat je team(s) zelf in staat zijn oplossingen te vinden, een open dialoog te voeren en de juiste prioriteiten te stellen. Natuurlijk ben jij er als dingen anders gaan dan verwacht! Maar als er te vaak een beroep op jou wordt gedaan om brandjes te blussen of als het team zonder jouw inbreng belangrijke doelen steeds maar niet behaalt, dan wordt het tijd voor actie. Hoe help je teams goed te functioneren, ook bij instroom van nieuwe collega’s? Of flexibel te blijven inspelen op interne en externe veranderingen? Onderzoek wijst uit: teamcoaching maakt het verschil.

Waarom sterke professionals nog geen succesvol team maken
En hoe je dat oplost Het is in de sport een bekend gegeven: elf goede voetballers maken nog geen succesvol elftal. En het samenbrengen van een aantal uitstekende professionals is geen garantie voor een goed functionerend team. Toch zien we dat binnen veel organisaties de focus op het individu ligt en minder op het team als geheel. Dit is volgens ons een gemiste kans. Teams kunnen namelijk veel efficiënter worden samengesteld als je inzicht hebt in de ontwikkelpunten en de onderlinge samenwerking van de teamleden.
Nudging als onderdeel van een goed preventiebeleid?
Door Flores van Emmerik 
Iedere dag, misschien wel ieder moment, kun je een beslissing nemen die goed voor je is of één die minder goed uitpakt. Dat bedenk ik wel eens als ik om half 7 wakker word en overweeg of ik de dag zal starten met een goede krachttraining of juist met een stevige bak koffie. Tijdens het congres van het Nederlands Instituut van Psychologen op 26 augustus (succesvol ouder worden op het werk, door prof. De Lange) hoorde ik weer het overweldigende bewijs dat veel bewegen en met name krachttraining voor mensen van mijn leeftijd – ja…iets boven de 50 – goed is. Als ik rationeel zou zijn, dan zou ik natuurlijk mijn leven inrichten zodat het echt goed voor mij en mijn naasten is.
Een gezonde werknemer is het halve werk

Vijf basisprincipes voor een effectief vitaliteitsprogramma

Werken aan een vitale organisatie: het is de laatste jaren een kernwaarde geworden voor bedrijven. Vitaliteitsprogramma’s schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Want wie tijd steekt in de gezondheid van medewerkers, voorkomt ziekteverzuim en bespaart kosten. Maar hoe krijg je medewerkers nou betrokken bij zo’n vitaliteitsprogramma? En is verzuimpreventie wel het juiste einddoel?

Getoond 1–10 van 4741234567...4748