5 cruciale punten bij online solliciteren

9 Juni, 2020 11:23

Door Casper Hoorn
Online solliciteren is onderdeel van het nieuwe normaal. Net als de meeste andere contacten die we momenteel hebben met collega’s, klanten of leidinggevenden gaat online solliciteren via videobellen. Hoeveel verschilt zo solliciteren nu echt van ‘live sollicitaties’? In de online sollicitatie- workshops voor onze cliënten benadruk ik een aantal cruciale punten die je als sollicitant moet onthouden bij je gesprek, of je dat nu online hebt of niet. Daarnaast zijn er ook wat slimme dingen die je kunt doen om prettig online te solliciteren. In dit blog deel ik voor beide een aantal tips!

Beeld en uitstraling

Ik ben enorm veel aan het videobellen met cliënten en collega’s. Dit zijn vaak onbewaakte momenten waarop iemand gewoon zijn laptop aanzet en inbelt. Stiekem krijg ik hierbij een inkijkje in iemands kamer en fantaseer ik soms hoe iemands leven eruitziet. Een inrichting zegt veel over de persoon, soms zie ik een rommelige kast, willekeurige kledingstukken die in de kamer rondslingeren, een te vol washok of juist een keurig opgeruimde woonkamer. Regelmatig is het beeld vanuit een aparte hoek met een niet-ideale belichting. Soms valt de informele kleding me op, maar soms lijkt het alsof iemand echt naar het werk gaat. Niet zelden zie ik (per ongeluk) een kind, een partner, of hoor ik een wasmachine. Vrijwel altijd gaat er iets mis met het beeld en het volume.

Je merkt het aan mijn betoog: ja, je kan er heel veel aan doen om een professionele indruk achter te laten. Zorg ervoor dat alles werkt, voor een juiste belichting en voor een prettig beeld. Waar jouw indruk bij een face-to-face-sollicitatiegesprek wordt gevormd door je kleding en uitstraling, gaat het hier dus ook om al het andere dat er te zien is. Zorg er dus voor dat alles wat in beeld komt professioneel oogt en overkomt zoals jij wilt dat het overkomt. Dat geldt dus ook voor jou als persoon: zie er online exact zo uit als tijdens een live sollicitatiegesprek.

Online (oog)contact

Wat me daarnaast vaak opvalt is dat mensen er moeite mee hebben om in de camera te (blijven) kijken. Dat is logisch, want je ziet jezelf dan ook de hele tijd. Dat is niet altijd prettig, maar het kan je ook helpen om te checken hoe je erbij zit, kom je enthousiast en open over? Je kunt er soms voor kiezen dit uit te zetten, toch raad ik je dat af. Echt contact maken is cruciaal voor een goed sollicitatiegesprek, dat valt online niet altijd mee. Daarom is het des te belangrijker om in de camera te kijken om op deze manier oogcontact te maken.

Spiekbriefje onder de laptop, ja of nee?

Een succesvol sollicitatiegesprek bereid je goed voor, maar bereid het nooit zo goed voor dat je zinnen te ingestudeerd overkomen. Een sollicitatiegesprek wordt een gesprek als de antwoorden op de vragen natuurlijk overkomen. Je mag er dus best even over nadenken. Een klein spiekbriefje met daarin steekwoorden kan hierbij helpen, maar je komt het krachtigst over als je de antwoorden ter plekke kan geven. Immers, jij moet toch kunnen benoemen waarom je ergens op solliciteert en waarom jij denkt geschikt te zijn voor de functie! Dus mijn advies is: leg na je voorbereiding je spiekbriefje zo ver mogelijk weg en ga echt het gesprek aan, zeker online.

Oprechte motivatie werkt aanstekelijk!

Het risico van online solliciteren is dat de nadruk sterk komt te liggen op het beeld en de uiterlijkheden. We moeten niet vergeten dat een sollicitatiegesprek, naast het checken van iemands geschiktheid, toch vooral een motivatiecheck is. Welke motivatie heeft iemand voor de organisatie? Waarom wil hij of zij werken bij dit bedrijf? Een organisatie wil toch het gevoel hebben ‘uitverkoren’ te zijn. Daarnaast is de vraag wat jij als sollicitant eigenlijk met de doelgroep van de functie hebt. Solliciteer je naar een functie als hbo-docent, dan moet je weten waarom je zo graag met studenten wilt werken. Of als re-integratiecoach bij een penitentiair programma: waarom wil je juist met ex-gedetineerden aan de slag?

De meest overtuigende motivatie is een oprechte interesse in het bedrijf, de doelgroep van de functie én de functie zelf.

Ten slotte moet je ook kunnen verwoorden waarom je motivatie hebt voor specifiek deze functie. Soms merk ik dat iemand vooral bij een bepaald type bedrijf wil werken of gewoon solliciteert voor een bepaalde functie. De meest overtuigende motivatie komt voort uit een oprechte motivatie voor het bedrijf, de doelgroep van de functie én de functie zelf. Zorg dus dat je voor alle drie je motivatie helder hebt. Heb je niet op alle drie een antwoord? Dan is het de vraag of je op deze plek moet solliciteren.

Bereid je vragen ‘START’ voor

Natuurlijk bereid je je ook voor op vragen over je geschiktheid, onderbouwd met voorbeelden en op vragen over de functievereisten, zodat je makkelijk elke START-vraag weet te trotseren.

Tot slot

Het gaat bij online solliciteren dus een klein beetje om de techniek, maar toch vooral om uitstraling, echt contact in het gesprek, geschiktheid en oprechte motivatie. Vergelijk (online) solliciteren met de liefde. Een partner kies je niet alleen op zijn kenmerken, maar toch vooral op het contact en het wederzijdse verlangen wat ontstaat in dat contact. En dat kan zeker ook online!

Workshop online solliciteren donderdag 25 juni

Ga je binnenkort (online) solliciteren en kun je daarbij hulp gebruiken? De volgende workshop online solliciteren is op donderdag 25 juni van 10.00 tot 12.00 uur. Deze workshop is online te volgen en gratis voor cliënten die bij ons een traject volgen. Voor anderen geldt een kennismakingstarief van €35,-. We gaan aan de slag met een kleine groep (van max. 6) deelnemers, aan het einde van de workshop is er ruimte om vragen te stellen over specifieke sollicitaties waar je op dit moment mee bezig bent.

Neem voor meer informatie, of om je op te geven contact op met Casper Hoorn via 020-609 77 00 of receptie@dijkenvanemmerik.nl.

< Eerlijke arbeidsmarkt: hoe inclusief zijn assessmenttesten eigenlijk? Liever lui dan moe? >