Altijd maar voor anderen aan het zorgen? Zo blijft je motor draaien.

12 November, 2019 12:19

In de zorg, het onderwijs en sectoren als de horeca wordt heel hard gewerkt. Personeelstekorten zijn je als medewerker in een van deze sectoren vast niet vreemd, zeker niet in de krappe arbeidsmarkt van de afgelopen jaren. In de zorg en het onderwijs komen daar nog flinke administratieve verplichtingen bovenop. Wij zien dat medewerkers – ja jij! – daardoor niet altijd de tijd nemen om goed voor zichzelf te zorgen. Herkenbaar? Geef jezelf dan een snelle zelfzorg-APK met de tips van onze vitaliteitscoaches.

Zorg voor jezelf & vitaliteit

Natuurlijk weet je wel dat zelfzorg belangrijk is – maar je wilt ook een goede collega en professional zijn (en partner, ouder of mantelzorger, vriend of vriendin). Dat evenwicht vinden is soms best lastig. Veel mensen denken bij vitaliteit direct aan gezonde voeding, voldoende nachtrust en regelmatig sporten. Maar zelfs als je goed eet, prima slaapt en elke week beweegt, kun je je minder vitaal voelen. Goede zelfzorg gaat namelijk niet alleen over je lichaam, maar ook over sociale activiteiten, ruimte voor emoties, het praktisch inrichten van je (werk)dag en genoeg mentale stimulans.

Zelfzorg APK – sta sterker in je werk

Benieuwd hoe het staat met jouw vitaliteit en of je self care voldoende op orde is? Doe een snelle check-up met de onderstaande vragen.

Check 1: Even parkeren – Hoe voel je je nu?

Ga even zitten als dat mogelijk is en sluit je ogen. Scan je lichaam van je kruin tot je tenen. Wat voor sensaties voel je? Is je lijf rustig, energiek of voel je ongemak? Is je adem kalm of eigenlijk best snel en oppervlakkig? Zeker als je zorgt voor anderen is het goed om genoeg pauzes te nemen, met de lunch maar ook kleine momenten tussendoor om op te laden, liefst zonder je telefoon in de hand. Neem je genoeg (adem)pauze in je werkdag? En zo niet, hoe zou je meer tijd in kunnen plannen om je accu op te laden?

Tip voor als je geen mindfulness-fan bent: een pauze kan ook zijn een flink glas water drinken of een korte wandeling maken in het park.

Check 2: Hoe draait je motor?

Waarom werk je ook alweer in de zorg, het onderwijs of de horeca? En houd je van dag tot dag genoeg contact met die reden? Coach Irene Platteel: “Stel jezelf de vraag wat voor jou belangrijk is. Waar kom jij je bed voor uit? Ken en handel vanuit je persoonlijke waarden, dat geeft energie.”

Soms loopt het niet lekker of zit je niet helemaal meer op je plek. Je zou liever iets anders doen binnen de organisatie of daarbuiten, maar weet niet hoe je dat aan kunt pakken. Dit soort vragen hoef je niet alleen te beantwoorden of op te lossen als dat niet lukt. Er zijn tal van mogelijkheden om hier begeleiding bij te krijgen, vaak kosteloos vanuit een persoonlijk ontwikkelbudget of vanuit overheidswege voor iedereen. Voor medewerkers in de zorg of mensen die overwegen in deze sector te gaan werken is er vanuit de overheid bijvoorbeeld gratis loopbaancoaching geregeld door heel Nederland via sterkinjewerk.nl.

Check 3: Is het tijd voor vervanging van onderdelen (gewoonten)?

Zijn er dingen die je anders zou willen doen, zoals gezonder lunchen, je werk anders organiseren, je agenda plannen met wat meer marge per afspraak (zodat er ruimte is voor calamiteiten)? Maar vind je het lastig om je aan je eigen voornemens te houden? Je bent niet de enige! Coach Esmee Verhagen:

“Het aanleren van nieuwe gewoontes is niet altijd eenvoudig en kost tijd. Vraag een collega om je ‘accountability-partner’ of buddy te zijn voor je persoonlijke doelen. Spreek met hem of haar af welke stap je wanneer zet. Uit onderzoek blijkt dat zo’n sociale stok achter de deur mensen helpt een gedragsverandering ook daadwerkelijk door te voeren in hun leven. Ook de reacties die we hierover terug horen uit onze workshopgroepen zijn positief.”

Check 4: Nieuwe brandstof nodig?

Naast regelmatig aandacht besteden aan de reden waarom je ooit koos voor dit beroep, kan ook mentale stimulans je nieuwe brandstof geven in je werk. Lees bijvoorbeeld artikelen die je interesseren, kijk documentaires of video’s die je nieuwe inzichten geven of informeer eens naar de mogelijkheden om via de organisatie een interessante training of opleiding te volgen of een middag mee te lopen op een andere plek binnen je bedrijf of instelling.

Coach Laura Lieve: “Houd ook in de gaten of er via de organisatie of in je branche evenementen worden georganiseerd waar je misschien bij aan wilt haken. Van 18 t/m 22 november is er voor zorg- & welzijnsmedewerkers in de regio Kennemerland bijvoorbeeld een speciale week met zelfzorg-activiteiten: van stoelmassages en yoga nidra tot cognitieve fitness en trainingen ‘Van stress naar succes’. Vanuit Dijk & Van Emmerik verzorgen we er vitaliteitsworkshops en coachingsessies rond werk en carrière."

Meer weten over vitaliteit en beter werken?

Deze APK beslaat natuurlijk maar een klein deel van het totaal aan zelfzorg. Heb je een loopbaanvraagstuk over vitaliteit of de balans tussen werk en privé waar je zelf niet uitkomt? Neem gerust contact met ons op via 020 609 7700 of stuur een e-mail naar receptie@dijkenvanemmerik.nl. We kijken graag hoe we je daarbij kunnen helpen.

Werk je in zorg en welzijn in de regio Kennemerland en kun je wel een zelfzorg-moment gebruiken? Kijk op infopuntzorg.nl voor meer informatie over de diverse interessante activiteiten die volgende week plaatsvinden!

Beeld: Unsplash

******

PS: Voor de teamleiders of (HR-)managers onder onze lezers: kan dit onderwerp wel een zetje gebruiken binnen je organisatie? Naast het coachen van (individuele) medewerkers, zijn we gesprekspartner voor HR en MT en geven we incompany trainingen over vitaliteit en diverse andere aspecten van werk en carrière. Neem vrijblijvend contact met ons op!

< Een warm welkom – de magie van goede onboarding 3 redenen om teamcoaching nú op je agenda te zetten >