Onze (externe) communicatieadviseur Judith liep in mei 2018 een zware hersenschudding (PCS) op, waarna ze deels bij ons re-integreerde. Ze schreef een gastblog over haar grootste eyeopener: dat gek genoeg juist discipline leidt tot meer werkgeluk.
Ja, dat lees je goed. Discipline. Zelfcontrole. Ik ben van ze gaan houden. Deze ondergewaardeerde eigenschappen hebben mij niet alleen geholpen om er weer bovenop te komen na hersenletsel, maar mijn leven serieus leuker gemaakt. Wil jij ook meer grip op je werk en meer vrije tijd? Check dan mijn actieplan in dit artikel met disciplineadvies van collega en arbeidspsycholoog Aimen Bayoumi.
Na de ongelukkige val op mijn hoofd zo’n 1,5 jaar geleden moest ik mijn capaciteit om te werken bijna helemaal opnieuw opbouwen. Ik startte met 2 uur werken per dag in 6 blokjes van 20 minuten en ‘kreeg’ er elke week 20 minuten bij. En dan niet eens in de vorm van een extra 20-minutenblokje, nee: om het werkblokje kon ik 5 minuten extra toevoegen. En beroerd dat ik daarvan was aan het begin van iedere week!
Maar: ‘Elk nadeel, heb z’n voordeel’, zei een wijs man ooit. Voor het eerst hield ik écht mijn werktijd bij en werd ik ook bij andere bezigheden gedwongen de tijd in te plannen die ze werkelijk in beslag nemen. Haasten van de ene taak en plek naar de andere leerde ik af, want het maakte me duizelig, misselijk of erger: in de war. Qua werkwijze gold verder hoe minder afleiding en prikkels, hoe beter dat het ging. Er was behoorlijk wat zelfcontrole nodig om nieuwe gewoontes aan te leren, maar de relaxte en productieve werkwijze die ik ontwikkelde wil ik niet meer kwijt. Ik deel ‘m graag!
Plan de dag van tevoren tijdsblokken in voor je belangrijkste taken, inclusief een half uur tot een uur tijd voor jezelf voordat je verantwoordelijkheden (als werk, zorg voor de kinderen) starten.
TIP: Track eens een week je tijd, zodat je ziet hoeveel tijd je bezigheden echt kosten. Klinkt suf, maar het kan echt je ogen openen.
Zet je mobiele telefoon tijdens je tijdsblokken op stil en leg hem op een plek aan de andere kant van de ruimte, of stop hem in je tas – tenzij het een bel- of social media-blok is natuurlijk.
Maar lastig hoor. Tussen weten wat goed is en de impuls van ons oerbrein of onze hormonen om te snaaien for survival zit flink wat spanning. Hoe vaak ik niet nog steeds voor mijn kast en koelkast sta te kijken om te concluderen: ‘nee, er is echt niets lekkers’. Ik ben heel blij dat ik niet op een werkplek zit met schalen dropjes of spekkies. Want zelfcontrole en discipline zijn lastig, dat brengt me op de laatste stap, nummer 4.
De laatste jaren ligt de nadruk bij ‘lekker werken’ veelal op werkgeluk, je passie ontdekken en van je hobby je werk maken. Heel mooi natuurlijk, maar discipline en zelfcontrole raakten daardoor een beetje ondergesneeuwd. Terwijl ze de sleutel zijn tot fijn en effectief werken en aan het eind van je dag voldaan de deur uitstappen of – in mijn geval – de laptop dichtklappen.
Mensen met een hoge zelfcontrole zijn vooral goed in het vermijden van situaties waar hun impulscontrole op de proef wordt gesteld.
Zelfcontrole en -discipline hebben, hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je ook daadwerkelijk je planning volgt en pauzes neemt, van je telefoon afblijft en geen hele zakken chocokruidnoten/kerstkransjes weg kauwt? De tip van collega en arbeidspsycholoog Aimen Bayoumi: “zorg dat je jezelf niet in de verleiding brengt. Mensen met een hoge zelfcontrole zijn niet zozeer beter in het weerstaan van verleidingen, maar zijn vooral beter in het vermijden van situaties waar hun impulscontrole op de proef wordt gesteld.”
Zou je een keer coaching willen op gebied van betere werkindeling of zoek je een fijn re-integratiebureau? Neem dan contact op met Dijk & Van Emmerik via 020 609 7700.