Mkb’er? Zo werf en behoud je capabele mensen

15 Maart, 2019 08:52

Het vinden van goed personeel blijkt voor veel mkb-ondernemingen een uitdaging en de grootste drempel voor groei. Vrijwel ieder klein en middelgroot bedrijf in Nederland heeft een of meer vacatures openstaan. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat bedacht daarom het ‘mkb-actieplan’, waarmee ze het mkb onder andere gaat helpen bij het vinden van competente werknemers. Uiteraard kun je als ondernemer zelf ook actie ondernemen om personeel te werven én te houden.

Employer branding: verkoop jezelf als werkgever

Employer branding is een trend in recruitmentland. Er wordt van alles uit de kast gehaald om (potentiële) werknemers enthousiast te maken. Hoewel employer branding veel wordt gebruikt door grote bedrijven met gigantische budgetten, is het juist ook voor mkb’ers interessant. Misschien niet door het laten bouwen van een werken-bij-site of het opnemen van een professionele bedrijfsvideo, maar wél door het optimaal gebruiken van social media.

Maak een bedrijfsvideo met je telefoon en plaats deze op je Facebookpagina en deel foto’s van bedrijfsuitjes op Instagram. Zo laat je de bedrijfscultuur en het werkplezier zien aan potentiële kandidaten. Zorg er daarnaast voor dat je je werknemers én sollicitanten altijd op een nette manier behandelt. Ook als je een kandidaat niet aanneemt, is het van groot belang de sollicitatie altijd netjes en persoonlijk af te handelen. Juist als mkb’er moet je het hebben van mond-tot-mondreclame en je netwerk.

Optimaliseer je aannameprocessen

Heb je veel te maken met sollicitanten die afhaken tijdens het sollicitatieproces? Dan is het tijd om je aannameproces te verbeteren. Dit begint bij het schrijven van goede en pakkende vacatureteksten. Het succes van een vacaturetekst wordt namelijk niet alleen bepaald door de inhoud, maar vooral ook door de manier waarop deze is geschreven. Zorg dat glashelder is wat de functie inhoudt, wat de voordelen zijn en voor een tone-of-voice die past bij de sfeer binnen jouw organisatie. Kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kun je het schrijven van de vacaturetekst ook uitbesteden of de tekst even laten checken door een professional.

Netwerken en een goede indruk

Bij het vinden van nieuwe werknemers is een beroep doen op het netwerk van je bestaande personeel ook een slimme optie. Jouw medewerkers kunnen het beste inschatten of iemand wel of niet bij het bedrijf past. Daarnaast is een goede eerste indruk van groot belang. Laat sollicitanten niet wekenlang wachten op een reactie en zorg voor een professionele ontvangst.

Behoud je personeel

Het vinden van goed personeel is niet eenvoudig, maar het behouden van je werknemers is misschien nog wel lastiger. En natuurlijk is dit onderdeel van je personeelsbeleid met afstand het belangrijkste. Als je in je employer branding je organisatie neerzet als innovatief, leuk om in te werken en collegiaal, maar in de praktijk blijkt de uitstroom hoog te zijn, tja…dan gaat het op meerdere fronten niet goed. Juist bij nijpende personeelstekorten wordt er vaak iets extra’s gevraagd van de bestaande werknemers zonder dat er tijd is deze groep voldoende aandacht te geven. Dus de tip: geef die aandacht wél. Bijvoorbeeld in de vorm van positieve feedback of een teamdankwoord met traktatie.

Een goed gesprek is het halve werk

Houd regelmatig open en gelijkwaardige gesprekken met je medewerkers. Maak duidelijk wat jij verwacht, maar luister ook of jouw verwachting wel waargemaakt kan worden. Mensen doen graag iets extra’s in bedrijven waar de richting duidelijk is en waarin hun inbreng en inzet gewaardeerd wordt. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt op de werkvloer en signaleer je tijdig wanneer medewerkers ontevreden zijn.

Werknemers kansen bieden

Het is ook mogelijk je werknemers een assessment te laten doen, om te achterhalen of ze nog op de juiste plek zitten of wat voor wensen zij hebben. Stel, je zoekt een nieuwe bedrijfsleider: wat is er mooier dan iemand uit je huidige personeelsbestand door te laten stromen? Maar alleen als die persoon over de juiste competenties beschikt, natuurlijk. Dat is zowel voor het werkplezier van de medewerker in kwestie, als voor de resultaten van de organisatie van fundamenteel belang. Dus weer open en vriendelijk – maar blijf duidelijk over de output die je verwacht.

Ben je mkb’er en kun je wel wat advies gebruiken over aannameprocessen, vacatureteksten, personeelsbehoud of de inzet van assessments? Neem contact op met Dijk & Van Emmerik via 020 609 7700.

Beeld: Phil Coffman en Joshua Ness via Unsplash

In 6 stappen naar duurzame inzetbaarheid op maat >