9.2 / 10 | 67 waarderingen
020 609 7700

Plezier in het werk

15 September, 2006 11:16

De CNV stelde de afgelopen week (11-15 september “ het weekend doet natuurlijk nooit mee in een vakbondsweek) in het teken van plezier in het werk. Er was een website, er waren tests en er was een enquete. De enquete laat zien dat 50% van de mensen met de pest in het lijf naar het werk gaat. En dat dit meestal komt door de leidinggevende. Hoe zou dit nou komen? Als ik dit vertaal naar Dijk & van Emmerik dan zijn er in mijn bedrijf dus 6 mensen die iedere dag chagrijnig naar het werk gaan….en dat komt dan door mij!! Ik heb de site van de CNV meteen aan alle kanten doorzocht op zoek naar tips om het beter te maken. Die bleken er ook te zijn. Zeven tips maar liefst. Maar helaas, ik vond wel tips voor de ongelukkigen, maar niet voor de veroorzaker. En de tips die ik vond waren eerlijk gezegd niet heel sterk. Tenminste, het waren wel goede tips…het waren richtlijnen voor een prettiger sociaal verkeer en het navolgen ervan zou een slechte sfeer zeker doen omslaan in een betere sfeer (de tips zijn: Voeg toe aan werk: small talk, lachen, opruimen, samen eten en drinken, huiskamergevoel, cadeautjes, elkaar helpen). Tips die vooral sociaal zijn en niets met bedrijfsresultaten te maken hebben. Maar is het niet zo dat je vooral echt plezier in je werk krijgt als je je verbonden voelt aan de doelstellingen van het bedrijf, jouw bijdrage echt herkend en beloond wordt (niet alleen met ‚¬), en het gezellig is? Nou ja, ik heb er geen verstand van, blijkens de cnv-enquete jaag ik iedere dag opnieuw zes mensen de depressie in. Laat ik dan maar tips geven voor medewerkers die zuchten onder het juk van de slechte leidinggevende. Hoe kunnen zij toch nog plezier beleven aan hun job?

1. Neem verantwoordelijkheid: besef dat de hoofdverantwoordelijke voor hoe jij je voelt, jijzelf bent. Mijn leidinggevende drijft me tot waanzin, is een onzingedachte “ zie de post van mijn collega Annemiek Ritzen.

2. Stel doelen die van jouw inzet afhankelijk zijn: zo kun je iedere dag succesvol eindigen. Als glazenopruimer in Cafe De Hemel te Bergen op Zoom, tijdens Carnaval, had ik als doel de wc redelijk schoon te houden. Ambitieus, maar haalbaar. En nu, als psycholoog, probeer ik tevredenheid over wat ik doe, af te laten hangen van wat ik doe…dus niet van de reacties van mijn omgeving.

3. Denk eens goed na over de problemen van jouw bedrijf/jouw afdeling. Hoor jij bij degenen die die problemen oplossen of ben je eigenlijk het probleem? Zeker als dit laatste het geval is, is er een gemakkelijke manier om gelukkiger te worden: zoek een nieuwe job. Hoe kun je weten of jij bij de problemen hoort? Ik zal daar binnenkort een post aan wijden.

4. Doe iets extra. De cognitieve dissonantie theorie stelt dat mensen slecht kunnen leven met opvattingen die tegenstrijdig zijn. Je koopt een doorsnee-auto, hierna vindt je overal bevestiging voor deze keuze (doordat je je afsluit voor de negatieve signalen). Als jij iets extras doet voor je werk, zul je, volgens de wet van de cognitieve dissonantie theorie, je daarna positiever gestemd voelen over dat werk (ik hoop natuurlijk dat deze tip mijn zes ontevreden medewerkers aanzet tot het doen van extra klussen!). Je doet het tenslotte niet voor niets! Je doet het, omdat het de moeite waard is! En hierdoor voel je je positiever over je werk.

5. Toets jouw doelen aan de organisatiedoelen. Kijk nog eens naar tip 2. Als Cafe de Hemel een bedrijfsleider had gekend die niets had met hygiene, ja, dan had mijn doel weinig uitgehaald: ik had me uit de naad gewerkt zonder er enig waarderend woord voor te krijgen. En in de tegenwoordige tijd: ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik weet wat opdrachtgevers verlangen van mij en van mijn bureau.

6. Kijk vooruit. Jij wilt gelukkig zijn, je leidinggevende is de factor die dit blijkbaar verhindert. Bedenk dan of hij/zij een passant is, of dat jij er een bent. Als jij het zitvlees blijkt te hebben, waarom zou je dan nu ongelukkig worden door opmerkingen van iemand die er zeer binnenkort niet meer is? En als je denkt dat je zelf snel weg bent, waarom zou je dan ongelukkig worden van een situatie die je al aan het veranderen bent?

7. Zie het kosmisch. Okay, jij houdt van deze baan. Je leidinggevende ook. Hij ziet de wereld fundamenteel anders dan jij. Jij bent sterk, hij kan jou niet wegpesten. Maar hij is ook sterk: je kan zijn gezag niet ondermijnen. Dus jullie zijn de komende 15 jaar tot elkaar veroordeeld. Bedenk dan door wie jullie tot elkaar zijn veroordeeld. Niet door hem. Niet door door jou. Maar door jouw liefde voor deze baan “ laat deze liefde leidend zijn voor je handelen, niet je haat voor je leidinggevende.

Beste lezers, plezier in het werk is een groot goed. Ik geloof dat mijn tips een heel hoog jaren 50 gehalte hebben: werk hard, dan zul je je er ook wel fijn bij voelen. Ben ik te ouderwets en heeft het CNV toch gelijk, met die suffe feelgood-tips?

< De 50-plusser op de arbeidsmarkt. Hoe staat het er anno 2018 voor? Participatiemaatschappij >