Vertrouwen op jezelf: het gaat je lukken!

25 Augustus, 2009 15:16

Zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor een prettig leven. Hostart.jpge je over jezelf denkt is bepalend voor hoe je op anderen overkomt en voor hoe anderen jou benaderen. Onzekerheid is ook menselijk. Iedereen vraagt zich wel eens af: ‘kan ik dit wel?’, ‘doe ik dit wel goed?’of ‘was dat wel aardig?’.  Sommige mensen ervaren hun onzekerheid echter als een grote belemmering: door de angst dat ‘het toch niet lukt’, slagen ze er niet in die dingen te doen, die ze graag zouden willen doen. Ze blijven liever in hun‘comfort zone’.

Gelukkig is zelfvertrouwen geen kwestie van ‘je hebt het of je hebt het niet’: je kunt zelfvertrouwen ontwikkelen. De sleutel ligt in het boeken van (steeds grotere) successen. Maar daarvoor moet je wel uit je ‘comfort zone’ komen en het aandurven om lastige en nieuwe situaties op te zoeken! Als je merkt dat iets lastigs je lukt, krijg je vanzelf meer vertrouwen in je eigen kunnen.

De volgende tips kunnen je helpen bij het vergroten van je zelfvertrouwen:

  1. Focus op positieve signalen uit je omgeving. Iemand kijkt je vriendelijk aan, toont belangstelling of lacht naar je. Onzekere mensen hebben juist de neiging om te letten op signalen van afwijzing.
  2. Doe de dingen die je leuk vindt. Laat je niet door je angst weerhouden om leuke dingen te doen. Juist door het ondernemen van plezierige activiteiten ga je je beter voelen over jezelf.
  3. Accepteer complimenten. Bedank, en geef eventueel een complimentje terug. Wuif een compliment niet weg met een opmerking als ‘het stelde niets voor, hoor’.
  4. Doe iets aardigs voor anderen. Uit onderzoek is gebleken dat het helpen van andere mensen het gevoel van eigenwaarde versterkt.
  5. Wees aardig. Wie goed doet, goed ontmoet. Als anderen aardig zijn voor jou, groeit je zelfvertrouwen.
  6. Wees mild voor jezelf. Geef jezelf niet op je kop als iets niet lukt. Wees niet strenger voor jezelf dan voor anderen!
  7. Omring je met aardige, positieve mensen. Neem je vrienden onder de loep. Klagende, kritische of gemene mensen dragen meestal niet bij aan een positief gevoel over jezelf.
  8. Stel meetbare, realistische doelen voor de korte termijn. Hierdoor maak je de kans zo groot mogelijk dat je tevreden kunt zijn over je eigen prestaties aan het einde van de dag (of week).
  9. Ga sporten. Tijdens het sporten komen endorfinen vrij in je bloed, die een positief effect hebben op je stemming. Bovendien zul je je in een gezond lichaam aantrekkelijker en zelfverzekerder voelen en dat straal je uit.
  10. Loop rechtop. Kijk recht voor je uit, en loop stevig door. Hierdoor kom je zelfverzekerder, krachtiger en enthousiaster over.
< De 50-plusser op de arbeidsmarkt. Hoe staat het er anno 2018 voor? Verhuizen >