Outplacement na een burnout

Een burnout ontstaat wanneer je gedurende een lange periode over je eigen grenzen heen gaat. Hierdoor ervaar je chronisch stress, waardoor je opgebrand raakt. Een burnout komt dan ook veel voor bij mensen die perfectionistisch zijn, hard werken, of moeite hebben met nee zeggen. Binnen organisaties waar de eisen hoog zijn en er een hoge werkdruk heerst komen burnouts relatief vaak voor. Wanneer je jezelf in de volgende uitspraken herkent, is het mogelijk dat jij aan een burnout lijdt:

  • Je komt al maanden uitgeput thuis van werk
  • Je bent moe en prikkelbaar
  • Je hebt last van hoofdpijn, hartkloppingen en nekklachten
  • Je ziet er elke dag tegen op om naar je werk te gaan
  • Je bent moe, maar hebt moeite met slapen

Wanneer je last hebt van een burnout is het belangrijk om snel hulp in te schakelen. Zolang je gewoon op dezelfde weg doorgaat zal je burnout niet verdwijnen en zelfs alleen maar erger worden.

Herstellen van een burnout

Het herstelproces van een burnout kan lang duren en wanneer je eenmaal een burnout hebt gehad, blijf je altijd gevoelig voor een terugval. Dijk & Van Emmerik helpt je graag bij het herstel van een burnout. We maken daarvan gebruik van inzichten uit de psychologie en kunnen een begeleiding aanbieden die je helpt bij je herstel.

Outplacement na een burnout

Is de conclusie dat jouw huidige functie niet bij je past omdat het bijvoorbeeld te veel stress oplevert? Dan gaan we een ouplacement traject in en zoeken we samen met jou naar een geschikte nieuwe werkgever. Wanneer je al een tijdje thuis zit door je burnout, bieden we een re-integratie traject aan.

De stappen van re-integratie na een burnout

Het herstel van een burnout kan een lange periode in beslag nemen. Meestal bestaat dit proces uit de volgende stappen:

1. Lichamelijk beter worden

Een burnout heeft niet alleen psychisch, maar ook fysiek een zware impact. Het is daarom allereerst belangrijk om helemaal tot rust te komen en je lichaam de tijd te geven om te herstellen. Doe niet te veel op een dag en ga vroeg naar bed.

2. Mentaal beter worden

Een burnout kan een grote aanslag zijn op je zelfvertrouwen. Je lichaam laat je in de steek, waardoor je niet meer goed kunt functioneren. Het is van belang om de juiste psychische hulp te vinden, zodat je weer vertrouwen krijgt in jezelf.

3. Langzaam weer aan de slag

Wanneer je je lichamelijk en mentaal weer sterker voelt, is het van belang om langzaam weer je werkzaamheden op te pakken. Dit gebeurt stapje voor stapje, met de juiste begeleiding.

4. Voorkom een terugval

20 tot 30% van de mensen met psychisch problemen krijgt een terugval. Om dit te voorkomen is het belangrijk om op je eigen tempo weer terug te keren op de werkvloer. Dit kan bij je huidige werkgever zijn, maar het is ook mogelijk om bij een ander werkgever aan de slag te gaan. Burnout problemen ontstaan vaak op de werkvloer. Het is dus zaak om goed na te denken of je huidige functie wel de juist baan voor jou is.

Voorkom een burnout

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor een burnout. Wanneer jij veen hoge werkdruk en veel stress ervaart, is het verstandig om meteen in te grijpen. Dijk & Van Emmerik helpt je bij het ontwikkelen van de vaardigheden die je nodig hebt om goed te functioneren in een veeleisende omgeving.

Heb jij het idee dat je aan een burnout lijdt of wil je dit juist voorkomen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij gaan graag het gesprek met je aan en bekijken samen hoe we je kunnen helpen.